پنجشنبه یکم فروردین 1392

دوستان نوروزتان خجسته باد!

نوشته شده توسط زهره در 23:22 |  لینک ثابت  

سه شنبه ششم تیر 1391

9 دلیل برای خوردن نخود فرنگی


سلامت نیوز :

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ نخود فرنگی از زمان ‏های قدیم مانند خیلی از سبزیجات برای پخت و پز به کار می رفت.


خواص نخود فرنگی



این گیاه معمولاً در فصول سرد سال یعنی از شروع زمستان تا اوایل تابستان زراعت و کشت می ‏شود.

صرف نظر از این که نخودفرنگی غنی از پروتئین می ‏باشد، مقدار زیادی ویتامین و املاح نیز در آن یافت می ‏شود. از این رو این گیاه دارای فواید تغذیه‏ ای بی ‏شماری می ‏باشد.
 
فواید تغذیه‏ ای و سلامتی نخودفرنگی

نخود فرنگی

نخودفرنگی منبع بسیار خوبی از ویتامین‏های B9, B1, C, k و همچنین منیزیم و فیبر غذایی می‏باشد.


مواد موجود در 100 گرم نخود فرنگی
 
ویتامین K41.40 میکروگرم
منگنز0.84 میلی گرم
ویتامین C 22.72 میلی گرم
فیبر8.80 گرم
ویتامین B1  0.41 میلی گرم
فولات101.28   میکروگرم
ویتامین A955.20 واحد
تریپتوفان0.06 گرم
فسفر187.20 میلی گرم
ویتامین B60.23 میلی گرم
منیزیم62.40 میلی گرم
ویتامین B20.24 میلی گرم
مس0.28 میلی گرم
آهن2.46   میلی گرم
سرب1.90 میلی‌گرم
پتاسیم433.60 میلی گرم



 





1- از آنجایی که این ماده غذایی کالری کمی دارد، مصرف آن برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، مناسب است.


2- نخودفرنگی غنی از فیبرهای غذایی است، به همین دلیل برای کسانی که از یبوست رنج می‏برند، مفید است.
3-مطالعات نشان داده است که مصرف نخود‏فرنگی برای افرادی که دارای کلسترول خون بالایی هستند، سودمند می‏باشد.
4- وجود مقادیر زیادی ویتامین C و آهن در نخودفرنگی موجب شده است که این ماده غذایی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و برای کم خونی فقر آهن مناسب باشد.


5-نخود فرنگی منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین C و همچنین آنتی اکسیدان‌های لوتئین و زآگزانتین محسوب می‌شود که از بیماری آب مروارید و بیماری‌های چشمی دیگر پیشگیری می‌کنند. لوتئین (رنگدانه گیاهی) موجود در نخودفرنگی به کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولار وابسته به سن (AMD) و کاتاراکت (آب مروارید) کمک می ‏کند.

6- نخود فرنگی موجب می ‏شود که قند خون به آرامی در خون جریان یابد، از این رو می تواند سطح انرژی را در بدن ثابت نگه دارد.
7-نخودفرنگی به عنوان یک پشتیبان برای تولید انرژی، عملکرد سیستم عصبی و متابولیسم کربوهیدرات‏ها شناخته شده است.

8-نخود‌فرنگی حاوی موادی است که برای سلامت استخوان مناسب می‌باشند. آنها منبعی غنی از ویتامین K1 هستند که استئوکلسین(Osteocalcin) که اصلیترین پروتئین در استخوان است را فعال می‌سازد. استئوکلسین مولکولهای کلسیم درون استخوان را جذب می‌نماید. بنابراین بدون ویتامین K1 به اندازه کافی،‌ میزان استئوکلسین کافی نمی‌باشد و معدنی‌شدن استخوان صورت نمی‌گیرد.


9- فولیک اسید و ویتامین B6 موجود در نخودفرنگی برای ارتقای سلامت قلب و عروق افراد بسیار نافع است.

 این دو ویتامین در کاهش ساخت هموسستئین که مولکول خطرناکی است کمک می‌کنند.

هموسستئین رگهای خونی را تخریب می‌کند و باعث گرفتگی رگها می‌گردد. بنابراین فولیک اسید و ویتامینB6 در نخود فرنگی از سلامت سیستم قلبی ـ عروقی حفاظت می‌کنند.



*راه‏هایی برای افزودن نخودفرنگی به برنامه غذایی:
 نخود فرنگی منجمد
نخود‏فرنگی را هم می‏توان به صورت تازه مصرف کرد و هم می ‏توان آن ‏را به صورت فریز شده و یا کنسرو شده نگهداری نمود.
نخودفرنگی‏های فریز شده بر کنسرو نخودفرنگی ارجحیت دارند، زیرا طعم‏شان را از دست نداده‏اند و نمک (سدیم) کمتری دارند.
- نخودفرنگی‏ تازه را درون سالاد سبزیجات بریزید.
- نخودفرنگی‏ را خیلی کم با کمی قارچ در روغن تفت دهید.
- نخودفرنگی را می توانید به صورت خورش نخودفرنگی با مرغ بپزید که بسیار خوشمزه خواهد شد.
- نخود فرنگی را می توانید به عنوان تزئین کننده غذاهای مختلف نیز به کار برید.



چگونگی انتخاب و نگهداری از نخود فرنگی

سعی کنید نخود فرنگی انتخابی شما، ‌لطیف، مخملی و سفت باشد. رنگ آنها باید سبز و شفاف باشد. از خرید نخود فرنگیهایی که رنگ سبز آنها تیره و یا خیلی روشن باشد و یا زرد رنگ با نقطه‌هایی خاکستری رنگ باشد خودداری نمایید. همچنین نخود فرنگیهایی را که پف کرده،‌ آبکی و کپک زده هستند را نیز خریداری ننمایید.

بهتر است نخود فرنگیها را در فصل مناسب آنها تهیه و مصرف کنید و اگر نمی‌توانید باید آنها را سریع فریز کنید. نخود فرنگی را شسته نشده و خارج از غلاف را درون کیسه بریزید و در فریزر نگه دارید،‌در این حالت نخود فرنگی چندین روز می‌تواند در فریزر بماند.


احتیاط:


نخودفرنگی‏ها به طور طبیعی حاوی موادی به نام پورین هستند. پورین‏ها به طور معمول در بدن انسان و حیوانات و گیاهان یافت می‏شوند. دریافت زیاد این ماده در برخی افراد، مشکلاتی را به ‏وجود آورد.

از آنجایی که پورین می‏تواند به اسید اوریک تبدیل شود، تجمع زیاد پورین در بدن می‏تواند به انباشته شدن زیاد اسید اوریک منجر شود.

کسانی که بیماری نقرس دارند و افرادی که کلیه های شان سنگ‏های اسیداوریکی می‏سازد، به دریافت زیاد پورین حساس هستند. به همین دلیل اشخاص مبتلا به مشکلات کلیوی و نقرس باید از غذاهایی که حاوی مقدار زیادی پورین هستند مانند نخودفرنگی، پرهیز نمایند.


تبیان -سلامت نیوز-سیمرغ

پ.ن:

دوستان عزیز با پوزش فراوان مدتی کوتاه وبلاگ به روز نمی شود.

شاد و تندرست باشید.



نوشته شده توسط زهره در 14:59 |  لینک ثابت   • 
مطالب قدیمی‌تر